Volkswagen ID. används i test som visar hur elbilar kan minska hushållets elkostnader med smart V2H-teknik.
Elbilar handlar inte längre bara om att ta sig fram tyst och utsläppsfritt – de kan också bli en aktiv del av hushållets energiekonomi. Det visar Volkswagens senaste test där deras ID.-modeller har fått huvudrollen.
Volkswagen har tillsammans med partners genomfört ett pilotprojekt där ID.-bilar med så kallad Vehicle-to-Home (V2H)-teknik används för att jämna ut och sänka elkostnaderna för ett vanligt hushåll. V2H innebär att bilens batteri inte bara tar emot el när den laddas, utan även kan leverera lagrad energi tillbaka till hemmet när det behövs som mest, till exempel när elpriset är högt.
Systemet är enkelt: hushållet laddar sin Volkswagen ID. när elpriserna är som lägst, ofta på natten eller när det finns överskottsel från solceller. När elpriset stiger eller belastningen på elnätet är hög kan elbilen sedan mata tillbaka lagrad energi till hemmet. Resultatet blir både jämnare förbrukning och lägre kostnader.
Det här är inte unikt för Volkswagen – flera biltillverkare och energibolag utforskar liknande V2H- och V2G-lösningar (Vehicle-to-Grid), där bilar också kan leverera el tillbaka till elnätet. Men Volkswagens test visar att tekniken fungerar redan idag med deras befintliga ID.-modeller och kan vara särskilt intressant för villaägare med eget ladduttag.

De potentiella vinsterna är flera: minskade elkostnader, bättre användning av förnybar el och mindre belastning på elnätet under dyra toppar. Det kan också göra hushållen mindre sårbara för svängande elpriser.
Det här testet är ett steg mot att göra elbilen till en naturlig del av hemmet – inte bara som transportmedel utan som en smart energiresurs.