Motorworld var på plats när Porsche Stockholm bjöd in till lanseringseventet av nya 911 GTS. Vi la vantarna på nya cab-versionen med pdk-låda och bakhjulsdrift för att testa tyskens senaste alster.
Snart finns nästan ingen Porsche utan turbo gnäller puritanerna i kör. Efter några intensiva timmar med den nya GTS:en kan vi dock garantera att tyskarna nere i Zuffenhausen vet vad de sysslar med även om de liksom övriga biltillverkare tvingats anpassa sig till rådande downsizing och turbo.
991.2 GTS är en modellversion som placerar sig mellan Carrera S och GT3. Man kan säga att GTS-konceptet egentligen handlar om att ta en S och sedan rätta till och förbättra allt sisådär en 15 procent. Kanske låter som en relativt liten förbättring men faktum är att finliret och detaljerna gör helheten, precis som alltid när det kommer till Porsche. Effekten har ökat med 30 hästkrafter, vridet med 50 newtonmeter och därtill har kördynamiska tillval som Sport Chrono blivit standard. Bilen är även något lägre och exteriört utmärker sig modellen genom svarta gts-fälgar med centrumbult och diverse svarta detaljer. På insidan är rattkransen i alcantara liksom dörrsidorna och stolarna. Instrumentbrädan och stolarna har kontrasterande röda sömmar för extra sportighet, sammantaget både elegant och kaxigt på ett perfekt balanserat sätt.
Redan efter en kort stunds körning presenterar sig GTS:ens boxersexa med dubbelturbo från sin bästa sida – så snabb gasrespons att det i praktiken är svårt att avgöra om det är sugmotor eller turbo. Vad som får den att bekänna färg är det ganska markanta visslande ljudet från turbons wastegate, vilket även återfinns på övriga 991.2:or som vi testat. Motorn är en relativt högvarvig pjäs med maximal kraft vid 6500 varv som ger ett vrid på 550 nm mellan 2150–5000 varv. En liten men tydlig skillnad mot S-modellen som lämnar 500 nm jämnt. Trots att motorljudet är bra är skönsången inte lika vacker som från tidigare sugmotorn vars unika ljudkuliss blivit ett signum bland porsche-entusiaster. Inte minst lät föregående generations 991.1 fantastiskt i såväl 3,8 som 3,4 liters utförande. Men det är bara att acceptera utvecklingen och ska det nu vara turbo så får det gärna kännas och låta såhär.
Imponerar gör också hur effektivt kraften går ner i backen med bibehållen kontroll. Även om det låter aningen klyschigt så känner man sig som handen i handsken bakom ratten. Självklart ska man ha respekt för en bil med 450 hk och 550 nm på bakhjulen, men GTS:en är otroligt följsam i sitt beteende. Så fort du går lite över gränsen får du en liten men bestämd varning av antispinn-systemet utan någon större dramatik eller för den delen obehagligt bakvagnskast som kan förekomma i ett antal icke namngivna konkurrenter.
För att vara en renodlad sportbil är GTS:en otroligt odramatisk att köra lugnt. Stäng av sportavgassystemet med ett knapptryck och undvik sportläget för den adaptiva fjädringen (PASM) så går det hur bra som helst att köra hem svärmor efter söndagsfikat. Sittpositionen är skönt upprätt och sportstolarna kramar om ryggen på ett utmärkt sätt vid aktiv körning utan att för den delen bli obekväma vid längre sträckor.
Interiören är välkänd för den som kört nyare Porsche-bilar. Uppsjön av knappar börjar kanske kännas aningen daterad även om det mesta är logiskt placerat samtidigt som kvalitetskänslan förblir mycket hög. Kanske är just instrumenteringens utformning det som tilltalar oss minst i GTS:en då även instegsmodellen känns och ser lika bra ut. Visserligen är det roligt för den som köpt en Carrera, men kanske mindre kul för den som pungar ut några extra hundra tusen för GTS:en. Den senare har dock visat sig vara en av de 911-modeller som står sig bäst värdemässigt över tid och förmodligen gäller det även den nya modellen.
Vem är då denna bil till för? Kort och gott den perfekta bilen för någon som uppskattar en högkvalitativ sportvagn och som inte på något sätt vill göra avkall på hygglig användbarhet i vardagen. Detta är en bil du kan glida med, piska stenhårt eller åka på långresa med. Den upplevs väldigt allround och lättkörd trots sin respektingivande prestanda och tuffa framtoning.
Och konkurrenterna? Mercedes AMG GT-S är en bil som poppar upp, men den är inte lika alert i reaktionerna och har en mer ”amerikansk” framtoning med stor lång huv, fet motor och brölande ljud. Dessutom finns Mercan endast i tvåsitsig version. Kanske Jaguar F-type SV-R skulle kunna vara ett alternativ, men räknar vi bort ljudkulissen är vi tveksamma till att Jaggan kan hänga med i det tempo GTS:en har när vägen kroknar och bilen pressas. Porsche kan sin 911:a och GTS:en är inget undantag. Det här är ett svårslaget sportbilspaket och även om den inte på något sätt är billig så tror vi inte att det blir mycket bättre under 1,5 miljoner. Jo förresten, vi kan inte låta bli att presentera ett alternativ och det är att du sparar 300,000 kr och maxutrustar en vanlig Carrera. Det är 80 % av upplevelsen med pengar kvar till en andra bil. Hur som helst, är pengar ingen trång sektor är det bara till att gratulera de som slår till på en 991.2 GTS till säsong 2017. Hatten av Porsche.