Alpine tar nästa steg in i elbilseran med lanseringen av A390, en sportig fastback som förenar racingarv med modern teknik. Modellen, som presenteras som en “racerbil i kostym”, bjuder på både prestanda och praktiska egenskaper – och har plats för fem.
Tre motorer och aktiv fyrhjulsdrift
A390 drivs av tre elmotorer – en fram och två bak – vilket ger fyrhjulsdrift och möjliggör Alpine Active Torque Vectoring. Systemet fördelar kraften mellan bakhjulen för maximal kontroll och smidighet. I fokus står körupplevelse snarare än enbart rå effekt, men prestandan är imponerande: GT-versionen levererar 400 hk och gör 0–100 km/h på 4,8 sekunder, medan GTS-versionen ger 470 hk och klarar sprinten på 3,9 sekunder.

Fransk produktion och elektrifierad tradition
A390 är Alpines andra elbil efter A290. Den byggs i Alpines klassiska fabrik i Dieppe, med motorer från Cléon, batterier från Verkor i Dunkerque och Douai, och chassit tillverkat i Le Mans. Michelin levererar specialdäck märkta A39, och ljudsystemet är utvecklat tillsammans med Devialet. Bilen är därmed en genuin fransk Alpine, ned till minsta detalj.


Design: Sportig fastback med avancerad aerodynamik
Designen är inspirerad av Alpines racingarv med låg siluett, skarpa skuldror och en visirformad bakruta. Den nya ljussignaturen “Cosmic Dust” använder trianglar i en välkomstsekvens, och projicerade snöflingor samt Alpine-logotyp bidrar till den lekfulla känslan. Aerodynamiken har optimerats med diffuser, diskret bakspoiler och en taklutning på 17 grader.
A390 finns i sex karossfärger och kan fås med 20- eller 21-tums specialfälgar beroende på version.


Interiör och digital upplevelse
Kupén har plats för fem och erbjuder sportiga stolar, läderklädsel och två högupplösta skärmar (12,3” + 12”). Regenerationsnivåer och körlägen styrs med F1-inspirerade knappar på ratten. Toppversionen GTS har skalstolar från Sabelt med massage och kolfiberinslag. Android Automotive och Alpine Telemetrics med live-data, coachning och utmaningar ingår som standard. Med en separat app kan föraren spela in och analysera kördata direkt i mobilen.


Chassi och köregenskaper
Trots sin vikt (från 2 121 kg) har A390 låg tyngdpunkt, bred spårvidd och kort hjulbas – allt för en exakt och engagerande körupplevelse. Hydraulisk fjädring, direkt styrning och stora bromsar (365 mm, 6-kolvsok) håller känslan sportig även vid daglig körning. Fem olika körlägen, Track Mode och funktioner som One Pedal Driving och boost via rattknappar ger variation för både vardag och bana.
Batteri och laddning
Batteripaketet på 89 kWh ger upp till 555 km räckvidd enligt WLTP. Snabbladdning upp till 190 kW gör att 15–80 % kan laddas på under 25 minuter. Laddplanering sker automatiskt via Google Maps och AC-laddaren stödjer V2L och V2G.

Versioner och lansering
A390 lanseras i två versioner:
- GT – komfort, 20-tumsfälgar, elstolar och Devialet-ljud
- GTS – prestanda, 21-tumsfälgar, Sabelt-skalstolar, XtremeSound och Track Mode
Svenskt lanseringsdatum är ännu inte satt. Samtliga tekniska data är preliminära i väntan på slutlig certifiering.
Via RN Nordic