Motorworld begav sig ut till Aftén Bil i Åkersberga för att testa nya Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio!

Quadrifoglio betyder fyrklöver på italienska, och historien bakom varför Alfa Romeo haft den på sina tävlingsbilar går tillbaka långt bak i tiden då märket tävlade frekvent i landsvägslopp som Targa Florio, Mille Miglia och Le Mans 24-timmars.

Historien säger att tävlingsföraren Ugo Sivocci målade på fyrklövern på sin Alfa Romeo efter ett antal misslyckade och otursförföljda race för att därefter vinna Targa Florio.

Det ledde till att samtliga Alfa Romeo-förare målade på fyrklövern på sina bilar för att bringa tur. Sedan 80-talet har fyrklöversymbolen fått pryda Alfas vanliga toppmodeller. Efter en lång period av framhjulsdrivna, sportiga och enligt många snyggt designade ”vanliga” bilar är Alfa Romeo äntligen tillbaka med en bakhjulsdriven sportsedan som tagits fram i nära samarbete med koncernsyskonet Ferrari.

Giulia Quadrifoglio är inte bara tänkt att konkurrera med etablerade modeller som Mercedes C63 AMG och BMW M3, utan även slå dem. På pappret har Alfa Romeo redan lyckats då bilen är lättast och starkast gänget. Med en vikt på endast 1520 kg och 510 hk/600 nm är detta en seriöst snabb bil med höga ambitioner. Sprinten 0-100 kilometer i timmen går enligt Alfa på 3,9 sekunder och toppfarten uppges vara 307 km/h. Giulia Quadrifoglio går att få antingen med en manuell 6-växlad låda alternativt med en åttastegad ZF-automat. Vi testar automatversionen med raceinspirerade paddlar på ratten.

Det första som slår oss när vi tar plats i den sportiga kupén är hur mycket detaljer som flörtar med storebror Ferrari. Rattpaddlarna i aluminium är inte bara fantastiskt snygga att se på utan helt underbara att röra vid och den ilsket röda startknappen på ratten får dig snabbt att inse att detta i princip är hur en 4-dörrars Ferrari skulle kunna se ut.

Övriga material i kupén är också av relativt hög kvalitet, om inte i Audi-nivå så i alla fall i linje med övriga tyska premiumkonkurrenter. Vi känner och klämmer på samtliga paneler och vred och nickar instämmande, Alfa har gjort sin hemläxa denna gång.

Motorn i denna toppversion är i princip en Ferrari California-motor, minus två cylindrar. Det avspeglar sig i en grym gasrepons och ett mycket trevligt ljud framförallt när man ställt in Alfas körprogramsväljare DNA i läget Race. Du kan alltså välja mellan olika körprogram som Natural för (tyst) vardagskörning med kontrollerad förbrukning, Dynamic som ökar styrningens precision, gasrespons och sportighet samt Advanced Efficiency vilket måste vara ett läge som kommer användas högst sparsamt i en bil som denna. I Race-läget som vi mestadels hamnar i blir avgasljudet ett helt annat och hela bilen känns som att den står på tå. Lite trist är att ljudet blir betydligt beskedligare i de andra lägena vilket är synd då man vill kunna styra sportavgassystemet själv via en knapp som hos många av de tyska konkurrenterna.

På vägen upplever vi bilen som lätt, agil och betydligt mindre än vad exteriören visar. Styrningen är ett kapitel för sig då den är otroligt fint kalibrerad med mycket känsla och feedback. På de ringlande små landsvägarna i åkersbergatrakten är det barnsligt kul att kasta omkring Alfan och vi kommer på oss själva med att sitta och växla upp och ner nästan i onödan med de härliga paddlarna på rattstången. Lådan är mycket responsiv och kan nog räknas till de bästa även om den enligt oss inte riktigt når samma perfektion som Porsches PDK. Man skulle även kunna hävda att styrningen är lite väl precis då bilen kan upplevas som aningen nervös innan man vant sig vid hur direktstyrd den är.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är riktigt bra, inget snack om saken. Det märks att mycket tid lagts ner på att få till en riktig körmaskin. Samtidigt ska man vara ärlig med att säga att dessa typer av sportsedaner blir lite utav hybrider i slutändan då de förväntas vara bra på mycket samtidigt. Det är svårt att få till en ”daily-beater” som å ena sidan är tyst, bekväm och någorlunda praktisk och å andra sidan ska agera renrasigt fullblod när andan faller på. Vi tycker ändå att Alfa Romeo verkligen förtjänar cred för detta första riktiga försök på mycket länge. Vi ser fram emot kommande prestandamodeller från denna anrika tillverkare. Först ut är Alfas första SUV, Stelvio, som inom kort kommer i toppversionen Quadrifoglio med samma motor som i Giulian.


Framtiden ser riktigt spännande ut! Är du sugen på en Alfa Giulia besök Aftén Bil

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar