Christina Winnergren – Sveriges snabbaste tjej

Christina Winnergren var 8:a totalt Openklassen i årets Supermoto hon vann tjejklassen totalt, hon har vunnit alla race under säsongen utom de tre sista under finalhelgen i Borås

Vi passade på att fråga Christina lite om säsongen och hennes mål för säsongen 2020. Hej Christina kul att få en pratstund med dig, du var 8:a totalt i openklassen och körde ifrån ett gängs snabba grabbar vilket leder till den klassiska sportfrågan. Hur känns det?

Det känns fantastiskt bra, träningen börjar ge resultat och det är jättekul! Det gjorde en märkbar skillnad att åka ned till Italien i våras och värma upp, dessutom på min splittnya Yamaha 250F -19.

Jag tror att jag blev 5a i deltävling 1 mest för att jag hade kört upp en vana på cykeln i förväg jämfört med andra förare.

Du har i princip vunnit alla race i din klass under säsongen på en 250 när alla andra har suttit på större 450 hojar. Har det varit svårt att hänga med ibland?

Ja det är kul att köra 250! Den enda gången det har varit svårt i år var malmby, där varvstoppade min 250 efter 60 meter på långrakan. Men resterande banor går det utmärkt att köra 250 på I Sverige.

Jag tycker att många förhastar sig med att byta upp sig till 450. Det är speciellt att köra 250 för att hänga på. Man måste verkligen varva ur maskinen och vara noga med växlarna, missar man en växel så är kurvan/rakan körd. Och varvar man inte ur en 250 så kommer man inte köra en 450 fullt ut heller.

Jag brukar säga; en 250 måste man köra, en 450 kan man åka 😉 

Du ledde flera varv i Örebro när man vände på startordningen, men gick omkull. Hade du kunnat vara på pallen i openklssen om du hade hållit dig på hjulen?

Örebro var riktigt kul! Som alla hejade på mig när jag låg 1a! Jag vet inte riktigt om poängen från resterande heat hade räckt för en pallplats, men hade jag hållt mig på minst 3:e plats istället för att vurpa och bli påkörd så hade jag nog stått där.

Vad har du för planer för tävlingssäsongen 2020?

Det är inte helt bestämt vad jag ska göra inför 2020, men jag vet att jag ska skaffa mig en egen 450 och troligen åka ned till varmare breddgrader i vår.

Det lutar även mot Elit. Personligen tycker jag att topp 10 i totalen I Open ska gå upp för att fylla ut fältet. Vi är för snabba för en hederlig och rättvis Openklass.

Är det någon som du vill tacka för säsongen?

Jag vill först tacka min kille Carl Philip för all den tid och energi han lägger ned på mig, hojen och allt runt om kring. Utan honom hade jag inte kunnat utvecklats som jag gjort.

Sedan vill jag även tacka Peter på MotorWorld.se för att han uppmärksammat mig och min framgång genom säsongen.

Slutligen vill jag passa på och tacka Yamaha Center Västerås, ett bättre team finns inte

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Mercedes-Benz öppnar fabrik för batteriåtervinning

Mercedes-Benz lanserar en ny fabrik i Tyskland för att återvinna upp till 96 % av batterimaterial, ett steg mot en hållbar framtid. Läs mer om deras satsning!

Dacia Sandrider imponerar i Marocko-rallyt – siktar på Dakarrallyt 2025

Dacia Sandrider har positionerat sig starkt inför Dakarrallyt 2025 efter en imponerande seger i Marocko-rallyt.

KTM 2025 1390 Super Adventure S EVO: ny teknik och större motor

KTM presenterar sin mest teknologiskt avancerade äventyrsmotorcykel, 2025 1390 Super Adventure S EVO, med förbättrad motor och avancerad AMT-växellåda.

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.