General Motors kan skriva historia – eller kanske bara slutföra utvecklingen av C8 Chevrolet Corvette Zora?
Ett team av ingenjörer från General Motors har denna vecka intagit Nürburgring. Med sig hade de flera varianter av C8 Corvette – och ingen av bilarna var kamouflerade. Den gula C8:an med Z06-emblem eller den lila med ZR1 emblem ser inte så märkvärdiga ut – båda modellerna finns redan till försäljning. Men för de mer vaksamma entusiasterna är det uppenbart att något speciellt pågår.

Den lila C8:an med Z06-märkning har nämligen luftintag och designinslag som tillhör ZR1. Och det är där det börjar bli intressant.
Chevrolet Corvette Zora fångad på Nürburgring
Båda prototyperna har ett gult klistermärke längst upp till vänster på bakrutan ovanför motorutrymmet. Märkningen signalerar att bilen har ett hybridsystem – vilket varken Z06 eller ZR1 är utrustade med i dagsläget.
Radiatorerna i de främre luftintagen på den lila prototypen är tydligt synliga, och placeringen av dessa intag skiljer sig något från andra C8-varianter. Anledningen är att de vertikala radiatorerna kyler den främre eldrivna enheten, medan de horisontella tar hand om kylningen av V8-motorn.
Enligt The Drive kommer GM:s team att vara i Europa i tre veckor – kanske för att vissa i teamet också får möjlighet att besöka Le Mans där Cadillac fortsätter sin satsning. Men tre veckor på Nürburgring är ovanligt mycket testtid. Med flera olika C8-varianter på plats och så pass mycket tid till förfogande är det inte osannolikt att det här handlar om mer än bara finslipning av Zora. GM kan mycket väl sikta på att ta rekordet för snabbaste amerikanska produktionsbil runt Ringen.

Vilken modell de gör rekordförsöket med – Zora eller ZR1 – återstår att se.
När The Drive kontaktade Chevrolet svarade företaget bara att teamet just nu testar i Tyskland och bedriver utvecklingsarbete. På frågan om en officiell varvtid blev svaret: ”Inget specifikt om tider just nu – håll utkik.”
Ford Mustang GTD har rekordet – för närvarande
För tillfället är det Ford som innehar rekordet. I december meddelade Ford att Mustang GTD slagit Dodge Viper ACR:s tidigare tid med ett varv på 6:57.685. Den tiden var till och med snabbare än Porsche 911 GT3. Men Ford nöjde sig inte där. I maj återvände de till Nürburgring och slog sitt eget rekord med hela 5,5 sekunder – den nya tiden blev 6:52.072.

År 2020 satte C8 Corvette Stingray en varvtid på 7:28.30 – då med Z51 Performance Package. Som jämförelse satte C7 Corvette ZR1 aldrig en officiell tid. Det ryktades om en inofficiell och besvikelseartad tid på 7:04, något GM aldrig bekräftade och skyllde på kalla däck.
Corvette Zora: Ett kraftpaket med hybridteknik
Den kommande Corvette Zora förväntas kombinera Corvette E-Ray:s främre elmotor med ZR1:s dubbelturbo V8 med flat-plane-vevaxel. Effekten tros landa på över 1 200 hästkrafter.
Till jämförelse väger Ford Mustang GTD 1 970 kg och levererar 815 hk. Chevrolet har ännu inte officiellt presenterat Corvette Zora – om det nu blir det slutgiltiga namnet – men ZR1 väger 1 665 kg och E-Ray väger 1 711 kg. Det är osannolikt att Zora kommer väga i närheten av Mustang GTD – men väntas ha omkring 32 % mer effekt.
Om GM går för rekordet kan vi mycket väl få se en ny amerikansk kung på Nürburgring inom kort