Ford ger sig in i elbilskriget med nya Mustang Mach-E – deras första seriösa EV satsning

Äntligen är elbilen från Ford här. Man har valt att branda den nya EV-bilen med namnet Mustang för att frigöra sig från eventuella fördomar mot Ford och klä den nya elbilen med den ikoniska hästen som alla älskar istället för den präktiga blå ovalen som står för trygghet.

Efter att ha kört den nya elektriska mustangen under veckan kommer frågan är det en ”riktig” Mustang. Svaret är nej, då hästen associeras med bilar som har stora V8 motorer framtill som slukar mängder av bensin när man bränner gummi och har ett stort smil på munnen.

Men som en modern elbil som ska konkurrera med nya varumärken som Tesla och Polestar där köparna gillar den avskalade designen kombinerat med fullkomlig tyst effektivitet med en helt annan kraft passar varumärket Mustang perfekt för att ta den klassiska hästen in i framtiden (trots att vissa antagonister hävdar att en Mustang ska ha en stor kraftfull V8 under huven, men välkommen till framtiden då alla bilar kommer vara elektriska).

Jag stötte på just det ironiska med nya Mustang Mach-E när jag stod parkerad utanför en restaurang på Kungsholmen och ägaren kommer fram och säger vilken cool Mustang kan du öppna huven så jag får se V8:an. Ehhh det är bara en frunk där framme där jag har datorväska och sportbag då det är en elbil. Svaret kom spontant – Coolt en elektrisk Mustang. Så det verkar som att varumärket fungerar på en EV.

När jag väl fick sätta mig bakom ratten på nya Mustang Mach-E hade även jag mina fördomar, även jag gillar kraftfulla (eller lätta) sportbilar och har ett visst motstånd mot det populära SUV segmentet som är helt i strid med körglädje och snabb kurvtagning.

Men jag måste erkänna att konceptet fungerar klart bättre än jag hade väntat mig. Bilen är tyst och accelererar bra då den tar dig från 0-100km/h på 5,1 sekunder och den gömmer sin vikt på drygt 2 ton riktigt bra när man rattar den.

Nya Mustang Mach-E är riktigt tyst och följsam på vägen och den rör sig lätt fram, kanske lite för lätt då man saknar den riktiga vägkänslan. Men det är som alltid en kompromiss mellan komfort och sportig körning och här tycker jag att man har lyckats behålla känslan i ratten hyggligt bra då man har satsat på att skapa en tyst och skön bil som samtidigt är snabb.

När man pressar bilen kasar den vilket kan bero på att det var allvädersdäck på den och inte rena sommardäck som säkerligen skulle förbättra på känslan i styrningen och även göra bilen ännu tystare, får köra ett test till med rena sommardäck och jämföra ytterligare. Men som jag tidigare sa så har man lyckats gömma vikten (som med de flesta elbilar då batterierna ligger undertill) och den är faktiskt riktigt rolig att köra på vägen.

När det kommer till interiören har man verkligen hittat hem med materialval i panel med den inbyggda B&O anläggningen och den stora skärmen på 15 tum som man styr allt ifrån, det sitter även en liten digital display framför ratten som visar hastighet och batteri. Skärmen fungerar ganska bra och det går relativt snabbt att vänja sig och hitta alla funktioner där man kan ställa in olika körlägen och koppla upp din mobil med din favoritmusik till stereon. Det finns även en funktion med enpedalskörning som har hård motorbroms så snart du släpper gaspedalen. Jag fann den riktigt smidig inne i stan då man enkelt kunde reglera körningen med endast gaspedalen. Men på landsväg är ”klassisk” körning att föredra då det är skönt om bilen rullar på när man släpper gasen.

Åter till interiören som går åt det strama hållet som är populärt i elbilar instrumentpanelen flirtar med klassiska Mustang i formen men samtidigt är den avskalad med snyggt grått tyg där högtalarna huserar. Kvalitetskänslan finns där som sig bör i detta nya tuffa segment. Stolarna är ganska platta och ger mer en SUV känsla än sportbilskänsla där stolarna brukar vara mer skålade. En irriterande funktion som jag inte hittade hur man fick bort var att stolen alltid var längst bak när jag kom på morgonen och fick skjuta fram den till mitt läge, går antagligen att ställa in så att den kvarstår i ditt favoritläge.

Så hur ska man sammanfatta nya Mustang Mach-E? Jag tror att det är en fullträff bland elbilar och kommer säkerligen locka många gamla trogna Ford köpare (även de som kör en Mustang) men jag tror att den står sig riktigt bra i konkurrensen.

Pris, räckvidd och prestanda är i par med värsta konkurrenterna och valet att kalla den Mustang är helt rätt då många har en stark relation till varumärket och har säkert drömt om att äga en någon gång i livet. Nu finns möjligheten att sätta sig i en elektrisk Mustang som bjuder på komfort och körglädje för dem som funderar på att skaffa sig en EV i närtid. Med tryggheten att det är Ford som står bakom med garantier och allt kommer det att vara ett bra val.

För egen del väntar jag på att få testa den vassare GT versionen som har bättre prestanda och tar dig från 0-100km/h på 3,7 sekunder med riktiga sommardäck och pressa den på småvägar så att den får bekänna färg. Jag tror att vi kommer att ha riktigt roligt tillsammans.

Återkommer när nya Mach-E GT kommer still stan

Ford Mustang Mach-E AWD Long Range (förseriebil)
Motor: Elmotor, 351 hästkrafter, 580 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h (begränsad)
Räckvidd: 54 mil (uppges ej testad)
Vikt: 2 182 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4713/1881/1625mm
Pris: Från 644 900 SEK – testbil ca 734 900 SEK

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar