Det är dyrt att köra MotoGP

Du behöver 70 miljoner euro för att ligga i framkant i MotoGP” säger Stefan Pierer VD för KTM och ägare av Pierer Mobility AG Group KTM har störst närvaro i RR världsmästerskap. Man kör ett eget MotoGP fabriksteam som kostar 770 tusen kronor per år.

KTM är även närvarande i Moto2- och Moto3-klasserna genom Tech3 och Aki Ajo, samt med varumärkena GASGAS och Husqvarna som ingår i affärsgruppen.

Enligt SPEEDWEEK.com, och utan att gå in på detaljer, säger Pierer att mellankategorin är den billigaste av de tre som utgör världsmästerskapet:

Moto2 är faktiskt den billigaste kategorin, också på grund av standardmotorerna [från Triumph]. När det gäller chassit är det Kalex som nästan alla kör med i Moto2, även om Boscoscuro inte heller är så dåligt. Moto2 är insteget till MotoGP.

Det är en grym resa som KTM har gjort som idag äger tre starka varumärken KTM, Husqvarna och GasGas, de går från klarhet till klarhet.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar