Review: Tekmo Carbon till TM 450 SMX Supermoto

Vi har testat Tekmo Carbon delar med ett lock till luftburk, nummerplåt fram, tankskydd och framdrevsskydd på en 2018 TM 450 SMX Supermoto

Är det värt att lägga 3500 kronor på carbondelar till din motorcykel? Det snabba svaret är väl att man skall lägga pengar på bensin och däck som garanterat gör dig snabbare. Men när man ändå har lagt ned massor med pengar på en tävlingshoj vill man ha det sista som höjer allt en nivå.

Tekmo tillverkar delar i carbon, aluminium och titan till Husqvarna, KTM och TM där bland annat danske Simon Wilhelmsen är testförare och importör i norden. Jag passade på att beställa lite delar till min 2018 års TM 450 SMX racehoj för att se om det gör någon skillnad. Framförallt var det luftburkslocket som skulle ge ett par hästar som hägrade, men när jag ändå var i farten kompletterade jag med en nummerplåt som har större hål (mer luft ger mer effekt) och skydd till framdrev och tank i carbon.

Om vi börjar med beställningen. Simon var blixtsnabb på att ta emot order och se till att delarna skickades, men tyvärr fastnade de i tullen då delarna tillverkas i Kina och jag fick vänta ett par tävlingar innan Postnord och Svea Ekonomi kom med avisering att jag skulle betala tull. Så jag åkte på att tulla in delarna in i Sverige innan jag fick dem.

När det väl var dags att montera delarna var passformen perfekt för locket till luftburken, nummerplåt fram, tankskydd, men framdrevsskyddet passade inte alls och det tog tid att få till hålen där distanser i aluminium skulle sitta. Väl på plats visade sig att skyddet tog i kedjan och gick sönder så det var bortkastade pengar, men de var snabba att uppdatera och skicka en ny som passade perfekt. Bra support helt enkelt som är ovärderligt.

Åter till de delar som jag var ute efter från början lock till luftburk och nummerplåt, dessa passade nästan bättre än originaldelarna i plast likaså med tankskydd. Väl på plats såg förarplatsen klart trevligare ut. När det var dags för premiär på SM deltävlingen i Borås upptäckte jag att det irriterande ljudet från luftburken var borta, som gjorde att man fick lock för öronen, hojen andades mycket bättre. Upplevelsen är att när det börjar gå fort kommer effekten ännu mer, fullt naturligt med en luffarturbo framtill som matar in mer luft ju fortare det går.

Så vad är betyget för Tekmo Carbon och deras delar till TM 450 SMX. Locket till luftburken, nummerplåten fram, tankskydden passade perfekt och gjorde hojen snyggare och snabbare – Full poäng till dem. Vad det gäller framdrevsskyddet så var det en besvikelse att de passade så dåligt och höll en träning – dessa får de göra om och göra rätt. Vore det inte för den dåliga leveransen och framdrevsskyddet skulle det vara full pott. Men nu gick betyget ned lite. Jag rekommenderar locket till luftburken, nummerplåten fram samt tankskydden och att man har god framförhållning då delarna skickas från Kina och kan fastna i tullen.

Framförallt blir det galet snyggt med locket till luftburken och nummerplåten, jag skulle nöja mig med dessa om jag beställde igen. Här kan ni spana in alla delar från Tekmo.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

VIDEO: Novemberkåsan 2024

Missade du att vara ute i skogarna i Eksjö under årets Novemberkåsan? I så fall har du video från tävling och resultat här... https://www.youtube.com/watch?v=YHURoxKFQ2k https://www.youtube.com/watch?v=YwwEg0jOj5E Resultatlista Novemberkåsan 2024 Bilder...

2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI – Den sista V8 motorn från Dodge?

Dodge hedrar den sista 6.4 V8-motorn med Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI - Betyder det att detta är den sista V8 motorn vi ser...

Land Rover kör Dakar Rally 2026 med Defender

2024 körde 182 bilar i mål under Dakar Rally av av totalt 340 startande Det är officiellt från Land Rover att man komme köra 2026...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.