30 Shares

De flesta tävlingsförare byter ofta olja i sina motorcyklar, men alla är inte så bevandrade i hur man gör. Därför har vi tagit fram en enkel checklista.

Innan du skall göra en service på din motorcykel, se till att tvätta den då det är klart trevligare att meka då. Börja med att varmköra din motorcykel, då flyter oljan och all smuts som den har samlat upp mycket lättare. Det räcker med ca 10 minuter, om du tar det efter körning låt den svalna en stund.

Se till att du har allt du behöver, verkstadshandbok, olja av hög kvalité, oljefilter, spillhink och alla verktyg som krävs för att byta olja på din motorcykel.

Läs igenom verkstadshandboken för att se hur tillverkaren rekommenderar att man skall göra och vilken oljemängd som man skall ha med eller utan byte av oljefilter. På vissa motorcyklar är oljan för motor och växellåda separerad (Aprilia och Honda), vissa tillverkare har flera filter som skall bytas (KTM och Husqvarna).

När du har varmkört din motorcykel och har tagit fram allt du behöver börjar du med att lossa bult där man tappar i oljan, då rinner oljan ur mycket snabbare. Har du najat bultar klipper du bort ståltråd. 

Sedan lossar du bottenplugg så att oljan kan rinna ur, jag brukar samtidigt lossa oljefilter och rengöra lock och alla bultar medan oljan rinner ut.

Jag använder Midlands multispray så att allt blir rent och fortfarande är lite insmorda av olja efter, det går även bra med brake cleaner.

När all olja har runnit ut är det dags att sätt i ett nytt oljefilter som du skall smörja gummipackningarna med antigen fett eller olja och dra dessa små bultar försiktigt med känsla eller momentnyckel. Samma sak med bottenplugg.

Nu är det dags att fylla på olja igen. Jag använder Midland 10-50 raceolja och de har även förnämlig pip som man kan plocka från deras växellådsolja, har du ingen sådan använd en lämplig tratt.

På TM skall man fylla i ca 1,4 liter olja när man bytt filter (1,35 utan). Man kan bara fylla i 1 liter först, sedan måste man starta motorcykeln och låta den gå en minut. Efter det kan man fylla i de sista 0,4 l eller 0,35 l. När du är klar varmkör och kolla oljenivån.

Jag byter olja efter varje tävling eller träning, då har den gått ca 1,5 timmar, då spar jag på motorn då det alltid är frisk olja i motorn. Man kan även hålla koll och förebygga större motorhaverier om man byter olja ofta, då man kan kontrollera olja och magnetplugg för att se om det har hänt något.

Nu när oljan är bytt är det bara att naja all bultar och montera tillbaks hasplåt (i plast) igen.

 

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar

30 Shares

Kommentarer