Huliganen från Hinckley har gått på gym – Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har har fått mer effekt och mindre vikt

Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har tappat 10 kilo och väger nu endast 198 kilo, effekten har ökat med 29 hästar till 177 hästar och lite mer vrid än förr. Så vikt/effekt förhållandet är mycket vassare än förr, nya Triumph Speed Triple 1200 RS har blivit mycket roligare och busigare.

Jag har haft en vecka i sadeln på nya Speed Triple och den är riktigt vass och rolig på vägen. När man granskar detaljerna och finish på hojen kan jag konstatera att Triumph går från klarhet till klarhet med sina maskiner. Det sitter rätt komponenter Öhlins fjädring fram och bak som har bra inställningar för snabb körning, senaste Stylema bromsarna från Brembo fram som bettar otroligt bra.

Fjädringen är lite hårt satt och anpassad för snabb körning, man har valt att anpassa nya Speed Triple 1200 RS för aktiv körning. Även sittställningen är mer åt det sportiga hållet med fotpinnar högt upp så att de inte ska skrapa i direkt vid hård kurvtagning. Fjädringen från Öhlins fungerar klanderfritt, jag hann dock inte lägga tid på inställningar. Det finns stort spann att ställa in den efter sin körstil. Metzeler RACETEC RR-däcken gör sitt jobb och bjuder på superbra grepp i alla lägen.

Elektroniken utan fysisk nyckel gör livet otroligt enkelt det är bara att sätta sig på hojen och trycka på startknappen med nyckeln i fickan. Den stora skärmen är lättläst och det går snabbt och enkelt att skifta olika körlägen med ”joystick” på vänster handtag.

Jag provade de olika lägena från Street till Track som kopplade bort ABS antispinn och wheelie-kontroll. Med Track-läget blev det riktigt roligt att busa och köra på bakhjulet. Jag imponerades av quick-shiftern som fungerade otroligt bra med växlingar på fullt gaspådrag och nedväxlingar på avslag fungerade helt sömlöst. Inställning var dock lite ryckig på mellangas, det är tydligt att man har lagt tid och ställt in allt för hårdkörning.

Hur är nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS att köra?

Det var ett tag sedan jag testade den förra Speed Triple och jag hade inte 1050 modellen som direkt referens. Men helt klart är nya 1200 RS ett stort steg i rätt riktning. Hela motorcykeln upplevs som mindre och smidigare på vägen, 10 kilo mindre vikt gör motorcykeln mer agil.

Man har även lyckats krympa tank och annat så att man får bättre plats att röra sig obehindrat, nu tar knäna i ramrören. Den ökade effekten är även den mycket välkommen och accelerationen är klart imponerande, körbarheten och registret i motorn är helt sömlös och den tar sig mer och mer upp i varvtalen. Även vridet är riktigt bra och man kan köra på högre växlar och bara dra på gasen och den tar sig direkt.

Jag måste säga att vikt/effekt förhållandet var helt perfekt för min smak. Det finns bra drag och acceleration men man känner hela tiden att man har kontroll på läget. Den låga vikten gör att man lätt flyttar hojen dit man vill i kurvorna, den är stabil och samtidigt lättsvängd. Trots att jag provocerade hojen hårt bet den aldrig tillbaka. Jag fick ett kraftigt bakhulssläpp vid nedlägg men det var lätt att hämta hem igen.

Jag hamnade även i street-race med en helt ny BMW M4 och en MB AMG som var riktigt roligt. Trots att nya M4 har extrem prestanda är det svårt att mäta sig med en maskin som har 180 hästar och väger knappa 200 kilo, så jag antar att ni förstår vart utgången för race slutade (japp jag var först in till Sthlm).

The verdict

Jag är klart positivt överraskad. Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har tagit flera kliv framåt vad det gäller prestanda och även detaljerna är ett klart lyft. Jag skulle inte ha något emot att ha denna busen i mitt garage.

Priset är hyggligt med sina 185 000 kronor när man ser till att man bara har plockat på de bästa delarna och man får riktigt bra prestanda.

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar