Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS – Hetaste Huliganen från Hinckley

Huliganen från Hinckley har gått på gym – Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har har fått mer effekt och mindre vikt

Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har tappat 10 kilo och väger nu endast 198 kilo, effekten har ökat med 29 hästar till 177 hästar och lite mer vrid än förr. Så vikt/effekt förhållandet är mycket vassare än förr, nya Triumph Speed Triple 1200 RS har blivit mycket roligare och busigare.

Jag har haft en vecka i sadeln på nya Speed Triple och den är riktigt vass och rolig på vägen. När man granskar detaljerna och finish på hojen kan jag konstatera att Triumph går från klarhet till klarhet med sina maskiner. Det sitter rätt komponenter Öhlins fjädring fram och bak som har bra inställningar för snabb körning, senaste Stylema bromsarna från Brembo fram som bettar otroligt bra.

Fjädringen är lite hårt satt och anpassad för snabb körning, man har valt att anpassa nya Speed Triple 1200 RS för aktiv körning. Även sittställningen är mer åt det sportiga hållet med fotpinnar högt upp så att de inte ska skrapa i direkt vid hård kurvtagning. Fjädringen från Öhlins fungerar klanderfritt, jag hann dock inte lägga tid på inställningar. Det finns stort spann att ställa in den efter sin körstil. Metzeler RACETEC RR-däcken gör sitt jobb och bjuder på superbra grepp i alla lägen.

Elektroniken utan fysisk nyckel gör livet otroligt enkelt det är bara att sätta sig på hojen och trycka på startknappen med nyckeln i fickan. Den stora skärmen är lättläst och det går snabbt och enkelt att skifta olika körlägen med ”joystick” på vänster handtag.

Jag provade de olika lägena från Street till Track som kopplade bort ABS antispinn och wheelie-kontroll. Med Track-läget blev det riktigt roligt att busa och köra på bakhjulet. Jag imponerades av quick-shiftern som fungerade otroligt bra med växlingar på fullt gaspådrag och nedväxlingar på avslag fungerade helt sömlöst. Inställning var dock lite ryckig på mellangas, det är tydligt att man har lagt tid och ställt in allt för hårdkörning.

Hur är nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS att köra?

Det var ett tag sedan jag testade den förra Speed Triple och jag hade inte 1050 modellen som direkt referens. Men helt klart är nya 1200 RS ett stort steg i rätt riktning. Hela motorcykeln upplevs som mindre och smidigare på vägen, 10 kilo mindre vikt gör motorcykeln mer agil.

Man har även lyckats krympa tank och annat så att man får bättre plats att röra sig obehindrat, nu tar knäna i ramrören. Den ökade effekten är även den mycket välkommen och accelerationen är klart imponerande, körbarheten och registret i motorn är helt sömlös och den tar sig mer och mer upp i varvtalen. Även vridet är riktigt bra och man kan köra på högre växlar och bara dra på gasen och den tar sig direkt.

Jag måste säga att vikt/effekt förhållandet var helt perfekt för min smak. Det finns bra drag och acceleration men man känner hela tiden att man har kontroll på läget. Den låga vikten gör att man lätt flyttar hojen dit man vill i kurvorna, den är stabil och samtidigt lättsvängd. Trots att jag provocerade hojen hårt bet den aldrig tillbaka. Jag fick ett kraftigt bakhulssläpp vid nedlägg men det var lätt att hämta hem igen.

Jag hamnade även i street-race med en helt ny BMW M4 och en MB AMG som var riktigt roligt. Trots att nya M4 har extrem prestanda är det svårt att mäta sig med en maskin som har 180 hästar och väger knappa 200 kilo, så jag antar att ni förstår vart utgången för race slutade (japp jag var först in till Sthlm).

The verdict

Jag är klart positivt överraskad. Nya 2022 Triumph Speed Triple 1200 RS har tagit flera kliv framåt vad det gäller prestanda och även detaljerna är ett klart lyft. Jag skulle inte ha något emot att ha denna busen i mitt garage.

Priset är hyggligt med sina 185 000 kronor när man ser till att man bara har plockat på de bästa delarna och man får riktigt bra prestanda.

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

VIDEO: Novemberkåsan 2024

Missade du att vara ute i skogarna i Eksjö under årets Novemberkåsan? I så fall har du video från tävling och resultat här... https://www.youtube.com/watch?v=YHURoxKFQ2k https://www.youtube.com/watch?v=YwwEg0jOj5E Resultatlista Novemberkåsan 2024 Bilder...

2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI – Den sista V8 motorn från Dodge?

Dodge hedrar den sista 6.4 V8-motorn med Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI - Betyder det att detta är den sista V8 motorn vi ser...

Land Rover kör Dakar Rally 2026 med Defender

2024 körde 182 bilar i mål under Dakar Rally av av totalt 340 startande Det är officiellt från Land Rover att man komme köra 2026...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.