TESTKÖRNING Alpine A110 Légende GT – det bästa av två världar

Tredje gången gillt för Alpine är det den bästa kombinationen med 300hk och ”mjukare fjädring”

Alpine A110 är en otroligt vass liten sportbil som kombinerar låg vikt med en mittmonterad 1,8 liters turbo R4 motor i mitten och en respons i ratten som talar till dig i realtid när du pressar den på din favoritväg i hisnande kurvhastighet.

Först kom den ”vanliga blå” Alpine A110 som snabbt blev testförarnas favoritbil då den har en väghållning som få bilar kan svara upp emot. Det enda var att vissa tyckte att motorn på 249 hästar inte riktigt levde upp till chassiet.

Alpine lanserade en sportigare A110S med 296 hästar för att svara upp på kritiken, samtidigt styvade man upp och sänkte fjädringen så att den skulle svara upp ännu bättre på kurviga vägar när man pressade den hårt.

Återigen kom synpunkter från vissa håll (inte från mig) att den mjukare fjädringen på ”vanliga” A110 var bättre än på A110S.

Återigen svarar Alpine på kritiken med en något lyxigare A110 Legendé GT som kombinerar den ”vanliga fjädringen” med S modellens vassa 296 hästars motor som tar dig från 0-100km/h på 4,4 sekunder.

Jag kan säga att jag älskade den sportigare Alpine A100S modellen, men jag är nog beredd att hålla med i kören att med nya A110 Legendé GT har man lyckats skapa den ultimata sportbilen med en hygglig komfort kombinerat med en helt magisk väghållning.

Okey nu har vi gått igenom evolutionen av dagens Alpine A110, men hur känns specialmodellen A110 Legendé GT som bara byggts i 300 ex (98 var testbilen)

Alpine A110 Legendé GT står ut när man kommer och man får snabbt många nya kompisar som kommer fram och ställer frågor eller tar bilder. Bilen är kort, bred och låg den är klart mycket mindre än flera av dagens sportbilar.

Med motor på 300 hästar i mitten och en vikt på 1,140 kg har du plötsligt prestanda som en superbil – den tar dig från 0-100km/h på 4,4 sekunder

Men allt handlar inte om acceleration, det handlar om väghållning och det är där Alpine A110 briljerar. Med den lätta vikten kan du bromsa galet sent och bilen är så välbalanserad så att när du bromsar hårt och ABS börjar tugga och framhjulen kasar lite lätt möter du bara med full gas och styr ut bakändan lite lätt istället.

Det är lekande lätt att köra fort och lägga in rätt växel in i sväng med rattpaddlarna och väggreppet är helt otroligt, det går att köra så snabbt som man inte tror är fysiskt möjligt i svängarna tack vare den perfekt avstämda fjädringen. 

Dessutom är den vacker som ett smycke att titta på. Designen är diskret men utstrålar fart. Legendé GT modellen som jag testade hade en sjukt snygg matt silver lackering som även går igen på insidan i dörrarna. Inredningen är spartansk och byggd för körning, letar ni efter många fack och mugghållare kontakta konkurrenten A110 är förarens bil.

Hur bra är då Alpine A110 Legendé GT, precis lika bra som sina syskon (kanske lite bättre). Den ”vanliga” A110 kändes som att den saknade lite effekt – men det går alltid att flasha ECU boxen och få ut mer effekt då det är samma motor. Alpine A110S har man tagit allt ett steg till för den som pressar bilen på småvägar och banor. 

Alpine A110 Legendé GT är den ultimata kombinationen med den lovordade fjädringen från den ”vanliga” modellen samt 300 hästar som räcker till för att köra skjortan av de flesta bilar med rätt förare bakom ratten på småvägarna till hemmet/jobbet. Samtidigt är den hyggligt bekväm, och mjukare och följsammare än S modellen som är lägre/hårdare. 

Så frågan som dyker upp ska man välja Alpine A110 Legendé GT eller Alpine A110S? Det beror på men 90 procent av fallen är GT modellen bättre, medan S modellen är bättre de 10 procenten som du kör sjukt fort och vill ha det lilla extra.

Jag ni förstår vart jag vill komma! Alpine A110 Legendé GT är den ultimata kompromissen för 99 procent av förarna som inte kan sätta den på gränsen, men tillhör man den sista 1 procenten ja då finns S. Mer info om Alpine A110 GT

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

VIDEO: Novemberkåsan 2024

Missade du att vara ute i skogarna i Eksjö under årets Novemberkåsan? I så fall har du video från tävling och resultat här... https://www.youtube.com/watch?v=YHURoxKFQ2k https://www.youtube.com/watch?v=YwwEg0jOj5E Resultatlista Novemberkåsan 2024 Bilder...

2024 Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI – Den sista V8 motorn från Dodge?

Dodge hedrar den sista 6.4 V8-motorn med Dodge Durango SRT 392 AlcHEMI - Betyder det att detta är den sista V8 motorn vi ser...

Land Rover kör Dakar Rally 2026 med Defender

2024 körde 182 bilar i mål under Dakar Rally av av totalt 340 startande Det är officiellt från Land Rover att man komme köra 2026...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.