TEST: Renault Mégane E-Tech Electric – en fransk pärla i storstan

Renault laddar på för fullt i elbilskriget med nya Mégane E-Tech Electric

Marknaden för elbilar växer starkt och det lanseras nya bilar i en strid ström. Nya Renault Mégane E-Tech Electric är en snygg fransk utmanare i EV-kriget som blir hetare och hetare. Det känns som att Renault har tagit ett lite annat grepp än konkurrenterna.

Renault Mégane E-Tech Electric är mycket bra prissatt elbil med ett pris på 449 000 kronor innan klimatbonus och med bonus avdragen landar den på attraktiva 379 900 kronor.

Men allt handlar inte om pris när man ska köpa en ny bil, det handlar om körupplevelse och design.

Lägger man ut stora pengar på en ny bil vill man att den ska vara snygg och rolig att köra. Där får nya Renault Mégane E-Tech Electric full pott på båda punkterna.

Jag kan ärligt säga att jag inte är så exalterad av alla nya EV bilar, jag gillar sportbilar med vassa förbränningsmotorer. Men jag börjar bli benägen att ändra åsikt nu när de stora biltillverkarna laddar på med 100 procent för att bygga snygga roliga EV-bilar.

Efter att ha testat nya Renault Mégane E-Tech Electric känner jag att den får full pott på nästan alla punkter förutom en, accelerationen som ”bara” tar dig från 0-100km/h på 7,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 160km/h. Vikten är dock ganska lätt med 1,6 ton så den är snabb och rapp i svängarna.

Men så är alla inte inte fartdårar som jag och för alla dessa nybilsköpare är Renault Mégane E-Tech Electric ett spännande alternativ.

Om vi börjar med design så är den franskt stram interiört och klart sportig exteriört det är en riktigt snygg bil och alla funktioner i inredningen på de två 12 tums skärmarna är enkla att förstå och navigera sig igenom och det känns med som en ”vanlig” bil och allt sitter där det ska. Startknappen är svart och var svår att hitta direkt första gången (man är van vid alla röda startknappar), när bilen väl är igång är det bara att dra en spak bredvid vindrutetorkarna upp eller ner om du vill framåt eller bakåt.

Mobilen går också snabbt att koppla upp så att du får access till dina kontakter och dina spellistor på Spotify, det går tydligen att ha 6 olika mobiler uppkopplade. Det finns så klart en trådlös laddning när du lägger ifrån dig mobilen. Stolarna är riktigt sköna och snygga och går att ställa in precis så som man vill ha det. En rolig finess är att det finns inbyggd massage (en stor favorit bland barnen att få åka bil och få ryggmassage).

Exteriört har man verkligen lyckats med design bilen ser ut som en cool tillplattad SUV med sin låga takhöjd på 1,5 meter och de stora 20 tums hjulen sitter långt ut i de fyra hörnen.

Väghållningen är sportig och bekväm med bra komfort här har man lyckats kombinera dessa tre på ett föredömligt sätt. När vi kommer till att lasta så är bagageutrymmet stort och rymligt, 440 liter, och sväljer lätt packning för helgen om man ska åka bort.

När man ska parkera i stan finns det 360 kamera som visar allt och när du närmar dig bakomvarande bil kommer en kamera som visar avståndet, enkelt för vem som helst att klara parkering i trånga utrymmen. En kul detalj är bakspegeln som går att växla mellan vanlig spegel i avbländningsläget eller kamera som är bra att ha i stadstrafik för att få bättre koll på på cyklister eller annat som kan vara svårt att se med en vanlig spegel.

Om vi talar om den viktiga frågan när vi talar om elbilar, räckvidden. När jag hämtade bilen stod det på display att den skulle klara 360 kilometer. Vis av erfarenhet med min körstil brukar varken räckvidd eller förbrukning stämma så bra med min körstil. Men trots aggressiv körning klarar den 30 mil, är man försiktig på gasen bör den klara 35 mil.

Så med ett mycket attraktivt pris, snygg design, bra vägegenskaper rekommenderar jag varmt alla el-bilköpare att ta sig en sväng till närmaste Renault-handlare för en provtur. 

 

Peter Mackhé
Peter Mackhé
Peter Mackhé är grundaren av MotorWorld och har en lång passion för allt som rör motorer. Med ett särskilt intresse för bilar och motorcyklar startade han MotorWorld för att skapa en plattform där alla motorentusiaster kan samlas och dela sin glädje. Peter har en bakgrund inom både racing och hemmabyggen och brinner för att sprida nyheter och berättelser om allt från klassiska fordon till de senaste innovationerna inom motorvärlden.

Mer från samma skribent

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Relaterade artiklar

Annons

Senaste artiklarna

Triumph TF 250-X sladdar in i nya Call of Duty Warzone

Triumph Motorcycles kliver in som officiell motorcykelpartner under årets säsong nummer 1 av Call of Duty: Warzone, som lanseras senare under året. Nya generationen av...

Nu drar produktionen av nya BMW M5 Touring igång

BMW har börjat producera den nya M5 Touring, nu som laddhybrid. Med startpris på 1 627 300 kr och imponerande prestanda kombinerar M5 Touring kraft och praktisk funktionalitet.

2025 KTM 990 DUKE R uppdaterad med mer effekt och bättre fjädring

Aggressivare, djärvare byggd för att dominera allt i sin väg Så kallar KTM sin nya 990 DUKE R 2025 som ska sätta en ny standard...

Vill du hålla dig uppdaterad med de senaste motornyheterna?

Följ oss för att få de senaste nyheterna om allt från bilar och motorcyklar till racing och hemmabyggen. Vi håller dig informerad om de mest spännande nyheterna inom motorvärlden!

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du att få utskick från MotorWorld.se samt att vi lagrar din e-postadress i enlighet med vår personuppgiftspolicy.