Ford F150 Raptor – den fetaste, coolaste pickupen

Har testkört nya Ford F150 Raptor som nu finns tillgänglig hos din närmaste Förhandlare, efter att tidigare endast varit tillgänglig som sidoimport. Nu kan du enkelt boka bil och få alla garantier med tillhörande service när du har investerat i en av marknadens fetaste pickup.

Jag passade på att köra upp till Östersund då man har rekordmycket snö och vad passar bättre än att testa nya Ford F150 Raptor på de jämtländska snö- och isvägarna för att sätta den på prov och samtidigt passa på att få årets första pass på längdskidorna när man väl är på plats.

Lastade på skidor på flaket och tillhörande skidutrustning, kläder och några pilsner, sedan bar det av på E4:an upp till Sundsvall för att korsa in mot landet till Östersund på de jämtländska sjövägarna.

Testbilen Ford F150 Raptor hade bara ”vanliga” 17 tums BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 Sommardäck som är anpassade för tuff off-road men dessa är riktigt grovmönstrade så det borde funka bra i snömodden tänkte jag.

Under huven hittar vie en 3.5L V6 EcoBoost® motor med en effekt på 456 hästar och ett vridmoment på 692Nm (nu knorrar kanske vissa och tycker att det borde sitta en V8 under huven, men motorn är riktigt behaglig och riktigt stark) lite lustigt i princip samma effekt som Coyote 5.0 V8 som sitter under huven på Ford Mustang. Motorn räcker gott och väl för den stora pickupen i alla lägen.

Inga problem hela vägen upp till Sundsvall bilen går som en dröm på motorvägen. Inte den mest bränslesnåla bilen men den tuffar på riktigt bekvämt i 120 kilometer i timmen, som en stor lyxbil sjukt bekväm och galet rymlig kupé med riktigt bra B&O ljudanläggning och Apple Car Play som alltid fungerar exemplariskt i alla Fordbilar som jag testat hittills. Så med lite skön musik var man uppe i Sundsvall och tiden försvann snabbare än snabbt.

Väl uppe i Sundsvall var det galet mycket snö och vägarna i stan och till Östersund var snöisgata men det var inga problem med de grovmönstrade BF Goodrich sommardäcken. Inne i Östersund var det än mer snö på vägarna och bilisterna formligen kröp fram i stan. Jag körde med bakhjulsdrift och feta underhållande bredsladdar. Testade Baja-läget med fyrhjulsdrift och nu vrålade Raptorn med öppna avgassystem och det var het odramatiskt att gasa på för fullt i snömodden när den övriga trafiken formligen kröp fram i snigelfart.

Stannade för en pizza på Spaderdam på Frösön med några bekanta innan det var dags att bege sig till Hoverberg på E-45:an där satte på inställning för snö och den gick hur tyst och smidigt som helst med fyrhjulsdrift på isbana och snövägar.

Väl framme i Hoverberg var det dags att köra ned till gården på den plogade vägen, Ford F150 Raptor är sjukt stor (jag menar STOR frun sa att den är löjligt stor) bilen tog upp hela den smala plogade vägen ner till gården. Kopplade på Rock-Crawl läget med fyrhjulsdrift i lågfartläge och det gick hur smidigt som helst på den lilla snövägen med off-road sommardäcken, där man många gånger kasar fram med en vanlig personbil som har vinterdäck.

Åkte lite längd under lördagen och söndag morgon, sedan var det dags att vända hem igen.

När var det dags att åka hem i minus 25 grader, tänkte att det kommer ta tid för Raptorn att bli varm och isfri. Men bilen startade utan att knorra och helt otroligt på bara några minuter var det varmt och skönt i kupén och isen var borta från rutorna medan vi lastade på skidor och packning, helt tydligt att Ford F150 Raptor är byggd för tuffa vintrar i USA och Kanada.

Det brukar vara riktigt besvärligt ibland att ta sig upp för backen från gården, framförallt om man råkar backa utanför det plogade som jag så klart gjorde. Om man hamnar i det lösa brukar man få skotta ett par timmar och ibland hämta traktorn. Men det var buenkelt bara lägga i Rock-Crawl läget och köra upp ur det lösa som inget hade hänt.

Vi tog de snöbelagda inlandsvägarna hem till Stockholm satte återigen på läget för snö med fyrhjulsdrift på vägen hem. Med den höga markfrigången, 17 tums off-road däck, Fox-dämpare formligen svävade Raptorn fram bekvämt som en lyxbil på ojämna snö- isvägarna inne i landet.

Väl hemma i Stockholm passade jag och Lowe på att på måndag morgon ta en fika på Bysistorget (där man kan ställa bilen rakt utanför fiket) innan skola och jobb. Vid rödljusen på Hornsgatan passade jag på att lägga i Sport-läget och bjuda lillgrabben på en låååång burn out. Vi skrattade båda hjärtligt åt min 53: åriga omogenhet, men sitter man i en Ford F150 Raptor måste man passa på att busa lite också.

Nåväl till frågan vem köper en Ford F150 Raptor? Det är gissningsvis företagaren som har ett välmående firma och vill unna sig att ha den värsta off-road pickupen på parkeringen utanför hemmet och jobbet. Det är inte helt gratis att vara värst. Men har man råd tycker jag absolut att man ska ta sig en tur till närmaste Ford-handlare och prata med sin revisor som sköter ekonomin. Man lever bara en gång och det gäller att passa på så länge man lever.

FORD F-150 RAPTOR
Effekt: 456 Hk, 692Nm
Max lastvikt: 536 kg
Max dragvikt: 3500 kg

Pris från 1 360 000 kr exkl moms
3 års garanti/max 10 000 mil
Preliminär skatt: 27 885 kr/år

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar