Annie Seel har kört alla typer av motorcyklar. Hon har både kört enduro och tagit sig runt Rallytävlingen Paris-Dakar på en hoj som många killar inte skulle orka baxa runt.

Efter några år och några miljoner kronor senare växlade hon över till bilar. Kroppen orkar inte med hur många krascher som helst på en motorcykel.

När hon inte är ute på banorna föreläser hon för företag och organisationer om ”Ingen minns en fegis” Hon har även ett vanligt jobb som grafisk formgivare.

Hej Annie, kul att få en pratstund med dig. Berätta lite om din passion för motorcyklar och racing, hur började det?

Mina föräldrar kom till Sverige från Finland efter världskriget. De var jättefattiga, allt de ägde transporterades i en folkabuss.

Min pappa var motorintresserad, och skruvade på olika bilar, men han hade aldrig ekonomi för att tävla. När jag föddes så fick jag nog hans motorintresse i blodet, för jag ville hänga med honom i garaget och sen åkte vi och tittade på rally ibland.

Vi bodde i ett höghus bredvid Täby galopp när jag var liten. Där började jag sköta och rida tävlingshästar när jag var 12 år.

Det var de starkaste och snabbaste hästkrafter som jag kom åt på den tiden, hahaha…

När jag var 15 år såg jag en motorcykeluppvisning på galoppbanan, det var den engelske stuntföraren Eddie Kidd som hoppade och for runt på sin motorcykel. Wow, tänkte jag, det där vill jag också göra. Jag övertalade min mamma att få köpa en MC med mina sparade stallpengar. Jag hade aldrig kört moppe eller MC, men det skulle säkert gå bra tänkte jag. När jag fyllde 16 år, köpte jag en begagnad MC fastän att jag inte hade MC-kort eller visste ett smack om motorcyklar.

Men det löste sig, jag tog MC-kort, blev till och med medlem i Ducatiklubben. Något år senare var jag med på en banracingdag och sen tog jag roadracinglicens. Att köra på racingbana var inget konstigt för mig, jag hade ju ridit racinghästar på bana.

Tyvärr så dog min pappa i hjärtinfarkt när jag var 16 år, strax efter jag köpt min första motorcykel. Jag fick lära mig mecka helt själv. Sen dess har jag alltid kört mitt eget race, utan backup runtomkring. Jag har jag litat på att jag får lösa allting själv och även byggt mina egna Paris-Dakar-motorcyklar. Tror inte det är många idag som gjort en liknande karriär helt från noll.

Min passion är utmaningen att köra fort, att få den där känslan av perfekt balans mellan dig och din maskin. Det är helt magiskt. Sen är jag nog mer äventyrare än ”riktig” racingförare på bana. Jag gillar att ge mig iväg ute i världen, träffa nya människor, uppleva annorlunda ställen och miljöer. Utsätta mig för situationer där du måste lösa problem på stället med människor som du kanske aldrig träffat förut. Det är livet. Jag bryr mig inte så mycket om resultatet, eftersom jag alltid tävlat med minimal budget mot andra som har ”alla förutsättningar”.

Hur många gånger är det nu som du har kört Paris-Dakar, vilket år minns du mest?

Jag har kört 5 Dakar på MC, och 3 med bil. Mitt absolut största ”stordåd” var mitt första Dakar 2002. Att jag överlevde och kom i mål – trots bruten höger hand, lårkaka, kopplingshaveri, regnoväder, feber etc. Det är helt obegripligt. Jag fattar det knappt nu, 15 år senare.

Sen när jag vann damklassen i Dakar 2010, trots att jag slet av ledbanden i höger tumme redan under dag 3. Halvvägs in i tävlingen flög motorcykeln flera meter rakt ned i ett stort gruvschakt. Det var tur att jag hann hoppa av i farten!

Då fick organisationen lyfta upp hojen med helikopter så jag kunde fortsätta.

Jag tappade några timmar, men jag överlevde och kunde fortsätta tävlingen. det var ett riktigt äventyr

Du har gått i backen rejält ett par gånger, du var inte så grann ett år. Hur känns det att vara tjej och helt blåslagen?

Haha, jag vet inte hur det är att vara kille och helt blåslagen. Men jag kan säga att jag inte är så gnällig av mig. Jag har träffat män som är större, starkare och tuffare än jag, men sen när de råkar ut för lite motgångar, blåmärken, hunger och sömnlöshet under Dakar. Då blir en del riktiga lipsillar och ger upp.

Var får du all energi ifrån, hur orkar du hålla igång?

Jag tror det är en speciell bokstavskombination jag har. Ju jävligare omständigheterna är, desto bättre blir jag. Därför passar Dakarrallyt mig. Fast det har blivit lite för glamouröst nu i när det flyttat till Sydamerika. I Afrika var det mer överlevnad och äventyr.

Vad har du för motorplaner 2017?

Fokus är på ökenrally, det är det jag gillar. Jag har kontakt med team Saluki Motorsport i Dubai som jag körde för i två deltävlingar i Emirates Desert Championship förra året. Jag kommer nog köra ännu mer härnere.

Sen har jag så klart min lilla Toyota Starlet, Appendix-K klassad rallybil som jag brukar köra klassiska Midnattssolsrally med. Jag körde även två EM-tävlingar med den förra året. Det gick kanon, kom faktiskt 6:a totalt i Estland och tog en sträckseger i min klass i Finland.

Har du något annat som du vill tillägga?

Förutom mitt egna tävlande så håller jag kurser för nybörjare och de som vill lära sig grunderna. Jag har kurser för alla, men det är extra roligt att utbilda tjejer. Hittills har jag utbildat nästan 300 tjejer i olika åldrar, från 14 år och uppåt!

RESUME ANNIE SEEL

Annie Seel är en av världens mest meriterade motorkvinnor som tävlar både med mc och bil. Fem genomförda Dakarrallyn med mc, vinnare damklass 2010. VM guld mc, Rally Raid, 2004. Debuterade 2011 som rallyförare i bil och har kört både Svenska Rallyt Historic och i Midnattssolsrallyt. Segrat i 1300-klassen två gånger, samt vunnit damklassen 4 gånger i Midnattssolsrallyt, vilken är Sveriges största rally för klassiska rallybilar. 2003 satte Annie Seel det kvinnliga världsrekorded med MC på Mount Everest, 5305 m.ö.h. Hon är även den enda kvinnan i världen som har kört alla de stora rallyna på världens alla kontinenter.

MERITLISTA MC
1984: Första MC (Suzuki 125 cc GT-X4)
1987: Kust-till-Kust Ducati Tour – lånkörning 1.000 km på en 250cc 2-takt
1988: Roadracing debut – tävlar med tigerrandig 350cc – ”Tigersillen” gör entré
1989: Första segern i Roadracing b-klass på Anderstorp
1990: 8:a Roadracing SM 125cc – enda tjejen i SM, 5:a av svenskarna
1990: 8:e plats sista deltävlingen i Roadracing Nordiskt Mästerskap 125cc

Uppehåll 1991-1994 pga skada

1994: Börjar köra enduro, Gotland Grand National och Ränneslättsloppet
1995: 6:a Internationell 4-dagars Enduro Västerås – klass MC över 175 kg
1996: 6:a Enduroklassikern för damer: Stångebro, Ränneslätt, Gotland Grand National
1997: 5:a Enduro RM för damer
1997: 1:a CannonBike Race i Estland – 1.000 km på en dag med en 125:a
1998: Motocrossträning i Kaliforninen 1 mån – blev känd som Crazy Swedish Girl
2000: 6:a i premiären Roadracing SM sidvagn – engångsinhopp som burkslav = blåslagen
2000: 3:a 2-timmars Enduro Nyköping, damer
2000: 4:a Internationell 4-dagars Enduro Motala – damklass
2000: 8:a Motocross RM Tjejer, Avesta
2000: 49:a World Cup Rally Dubai – tävlade med bruten fotled! Första ökenrallyt!
2001: 39:a World Cup Rally Tunisia – tävlade med bruten handled!
2001: 3:a 1,5-timmars Enduro Ekerö, damer
2001: 1:a Stubbåkersrace, tjejklass, klubbtävling Åkersberga
2002: 54:a Dakar Rallyt (1:a 400cc Production) – med bruten hand & lårkaka.
2002: 8:a Baja1000 Rally Mexiko – första svenska tjej någonsin
2003: Första kvinna med Mc på 5305 m på Mt Everest nordsida
2004: 8:a Baja500 Rally Mexiko
2004: 5:a Vegas to Reno, USA – första tjej någonsin att köra IRONMAN-klassen
2004: 18:e World Cup Rallye d´Orient Turkiet
2004: 22:a World Cup Rally Dubai
2004: World Rally Champion Womens Cup 450 = Sveriges första Världmästarinna MC!
2005: 22:a World Cup Rally Patagonia-Atacama, Chile-Argentina
2005: 21:a World Cup Rally ORPI Marocko
2006: 8:a Super Moto Rookie
2007: 94:a Dakar Rallyt (motorproblem)
2008: 24:a Central Europe Rally (ersättningsrally för inställda Dakar 2008)
2008: 12:a Farao Rallyt VM, bästa sträckplacering 6:a
2009: 76:a Dakar Rallyt (bruten näsa +skadad axel)
2009: 16:e Australasian Safari Rally (pinne i benet)
2010: 45:a Dakar Rallyt + seger damklass (trasig höger tumme)
2010: Silver Nordiskt Mästerskap Enduro
2010: 15:e Australasian Safari Rally + seger damklass
2011: Dakar rallyt, akut magsjuk riskerade att bryta, samt tre motorhaverier, bogserades i mål
2011: 14:e Australasian Safari Rally + seger damklass + Best International Rider

MERITLISTA BIL
2007: VW Polo Cup Racing, banracing Nurburgring Tyskland (första bilracet)

2011: Midnight Sun Historic Rally, Sweden (vinnare damklass)
2011: Tropheo Abarth, banracing Anderstorp
2012: Midnight Sun Historic Rally, Sweden (vinnare 1300 cc + damklass)
2012: Mellansvenska Långloppsserien, 8-timmars banracing
2012: GORM 24-hour German OffRoad Masters
2013: Rally Sweden Historic
2013: Midnight Sun Historic Rally, Sweden (vinnare 1300 cc + damklass)
2013: Merzouga Rally, Maroc (co-pilot to Garry Gonnelle AUS)
2014: Dakar Rally, Argentina-Chile-Bolivia (co-pilot) – DNF
2014: Midnigt Sun Historic Rally, Sweden (vinnare damklass)
2015: Dakar Rally, Argentina-Chile-Bolivia (Historisk! första svenska förare att ha ställt upp med MC och bil i Dakar) – DNF
2015: EM Historic Rally, Estland, 10:a totalt, 1:a 1300-klass
2016: Dakar Rally, Argentina-Chile-Bolivia – DNF
2016: Midnattssolsrallyt,(vinnare damklass)
2016: EM Historic Rally, Estland, 6:a totalt
2016: EM Historic Rally, Finland, 27:a totalt, sträckseger i klassen
2016: Emirates Desert Championship, 3:a i bilklassen
2016: Emirates Desert Championship, 5:a i UTV-klassen

ÖVRIGA MERITER

2003: Världsrekord: Högsta tjej med MC på Mt Everest, 5305 möh (slogs för några år sedan)
2004: Första IRONWOMAN någonsin på mc i Vegast-to-Reno Rallyt USA
2005: Årets Kvinnliga Äventyrare (nominerad med tex Renata chlumska)
2005: Stockholmsklassikern: Genomfört Hindertimmen terränglopp, Riddarfjärdssimmet, Midnattsloppet löpning och 08XC Mountainbike cykling 13 mil.

UTMÄRKELSER OCH ANNAT

2001: Årets Sportbild i Sverige och Europa, fotograf Jack Mikrut
2001: 90:a på Expressens lista över Hetaste Idrottsstjärnor
2002: 76:a på Expressens lista över Hetaste Idrottsstjärnor
2005: 83:a på SLITZ lista över 100 sexigaste i Sverige
2007: Programledare med Anders Lundin i TV-galan Världens Barn

SKADOR (småskador och mycket annat är bortglömt)

1972: Hopp från gunga – Fraktur vä. arm
1976: Iskana – Fraktur vä. nyckelben
1977: Klätterställning – Fraktur armbåge
1988: RR – Fraktur vä. fotled (spikad) och 2 kotkompressioner
1990: RR – Fraktur hö. nyckelben med felställning samt muskelskada hö. skuldra
1991: Vattenrutchkana – ryggskada ländryggen, ett ben tillfälligt paralyserat
1991: RR – Fraktur hö. nyckelben igen
1992: Bilolycka – whiplash skada nacken
1994: Slalom – fraktur vadben
1995: Snowboard – fraktur handled
1997: Enduro – Fraktur vä. tumme
2000: Rally mc – Fraktur vä. fotled i Dubai Rallyt
2001: Rally mc – Farktur hö. handled i Tunisien Rallyt
2001: Enduro – Fraktur 2 mellanfotsben hö. fot i Kringelkroken tjejtävling
2001: Offroad – Korsbandsruptur vä. knä, under träning
2001: Motocross – Hjärnskakning (medvetslös) och skadad axel & nacke, träning
2002: Rally mc – fraktur hö. mellanhand samt 1 liter lårkaka, sträcka 4 i Dakar Rallyt.
2004: TV-inspelning – avslitet korsband & menisk höger knä = operation
2004: Rally mc – Blåslagen och stukad axel i Vegas-to-Reno rallyt
2005: Rally mc – Klämd vänsterhand (spricka i led) i Paragonia-Atacama rallyt.
2005: MTB-cykel – Svåra ansiktsskador vid cykelträning
2006: 3 diskbråck ländrygg, pga div gamla skador
2008: Rally mc – axelskada ledband, Faraorallyt Egypten
2009: Rallay mc – bruten näsa + axelskada Dakarrallyt
2009: Rally mc – pinne genom smalbenet Australasian Safari Rally
2010: Rally mc -avslitet ledband höger tumme, sträcka 3 Dakar Rallyt
2012: Motocross – höger axel ur led, avsliten muskel supraspinatu, skadade ledband, MX-tävling (rekonstruktion operation aug 2013)

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar