Renault växlar upp med en elektrisk Scenic EV

Renault Scenic lanserades 1996, nu kommer den innovativa ersättaren. Renault visar inte bara en helt ny designfilosofi utan även en hållbar bil som ligger i tiden. Renault presenterar nu en helt elektrisk Scenic, som avslutar eran med bensin och diesel i familjebilen.

Upp till 62 mils räckvidd

Renault Scenic kommer med två olika batteristorlekar och motorer. Den minsta versionen har ett 60 kWh batteri – samma som redan är känt från Renault Megane E-tech 100% Electric. Detta batteripaket levererar 170 hk med en räckvidd på 420 km (WLTP) (14,1 kWh/100 km). Som med Renault Megane E-tech 100% Electric laddas den med 22 kW AC och upp till 130 kW DC.

I Sverige är det versionen med det stora batteriet på 87 kWh som i första hand kommer att lanseras. Den versionen ger 220 hk, räckvidden ökar med 200 kilometer till totalt 620 km (WLTP). (14,6 kWh/100 km). Det är möjligt att ladda hemma eller i offentliga utrymmen med AC är 22 kW, den klarar 150 kW snabbladdning. Anledningen till skillnaden är att batteriets kemiska sammansättning varierar i de två versionerna.

Standard räckvidd

• 125 kW motor
• 60 kWh batteri
• Vridmoment: 280 Nm
• Max DC-laddning: 130 kW
• Räckvidd: > 420 km (WLTP)
• Acceleration (0 till 100 km/h): 9,3 sek
• Maxhastighet: 150 km/h

Lång räckvidd

• 160 kW motor
• 87 kWh batteri
• Vridmoment: 300 Nm
• Max DC-laddning: 150 kW
• Räckvidd: > 620 km (WLTP)
• Acceleration (0 till 100 km/h): 8,4 sek
• Maxhastighet: 170 km/h

Storlek och vikt

Längd: 4 470 mm
Bredd: 1 864 mm
Höjd: 1 571 mm
Axelavstånd: 2 785 mm
Främre överhäng: 842 mm
Bakre överhäng: 842 mm
Vikt: 1 842 kg (87 kWh version)
Bagagevolym: 545 liter
Bilder – Renault

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar