Uppdaterade Renault Clio – den perfekta bilen i innerstan, liten, snål, snabb, smidig…

Jag har testat den nya uppdaterade Renault Clio Esprit Alpine E-Tech bensinhybriden, som är riktigt pigg och alert trots att den är riktigt snål på bränslet, framförallt har den en riktigt sportigt (men samtidigt bekvämt) chassi som fungerar perfekt inne i stan och på landsvägen.

Renault Clio är en riktig populär långkörare som har tillverkats i 16 miljoner exemplar sedan 1990 och nu är vi inne på generation fem av den populära småbilen som står helt utan konkurrens när Ford har lagt ned produktionen på sin Fiesta och VW på sin Polo.

Den nya versionen är inte helt ny utan en så kallad face-lift, en mycket lyckad sådan då den nya Esprit Alpine E-Tech är riktigt snygg med den nya fronten samt nya lysen framtill och baktill, med stora 17 tummare och 45 profilare suger den sig fast i kurvorna.

Det jag gillar är att den känns som en ”vanlig” bil utan konstigheter. Det sitter en klassisk automatväxelspak och den växlar sömlöst mellan eldrift och bensindrift. Hybrid-drivlinan kombinerar två elmotorer, en klassisk fyrcylindrig förbränningsmotor som levererar 94 hästkrafter, kopplad en fyrstegad växellåda utan koppling och ett batteri på 1,2 kWh totalt levererar drivlinan 145 hästar.

Den tar dig från 0 till 100 kilometer i timmen på lite drygt 9 sekunder. Ingen raket, men inte heller helt slö, fungerar alldeles utmärkt inne i stan och man får på köpet en riktigt bensinsnål bil som tar dig runt under halvlitern milen.

Renault Clio Esprit Alpine E-Tech är den lyxigaste och dyraste modellen med hybriddrift, trots det framstår den som mycket prisvärd med ett listpris på 330000 kronor. På köpet får du en snygg inredning med tygpanel på instrumentbrädan som även har franska flaggan i hörnet för att visa vilket land bilen kommer ifrån, sportiga stolar och säkerhetsbälten med en blå ”Alpine” rand. Utvändigt får man sportiga snygga Alpine 17 tums hjul.

Hur är då Renault Clio Esprit Alpine E-Tech att köra

Körupplevelsen är riktigt rolig, man kliver ned i bilen för ovanlighetens skull i dessa SUV-tider. Hela bilen är låg det märks när man passerar andra bilar i stan och på landsvägen. Den lägre tyngdpunkten ger en sportigare inställning med bra grepp i kurvorna samt minimal krängning.

En sak som man bör ha koll på om man använder vänsterfoten på bromsen, vid avsaknad av kopplingspedal, är om man ligger med foten på bromsen så ”stannar” bilen av och reagerar inte på gaspådrag. Detta hände mig ett par gånger i stan vid korsningar, bara man lyfter av foten fungerar allt som det skall. Detta beror på att den vill ladda när man håller foten på bromsen och fattar inte direkt att man vill komma iväg.

Är man i behov av en mindre bil och inte är redo att ta steget till den pågående elektrifieringen tycker jag absolut att man bör testa nya Renault Clio Esprit som finns i olika modeller från 261000 kronor för en vanlig bensinare, 258000 kronor för Tecno Hybrid eller 330000 kronor för toppmodellen Esprit Alpine E-Tech.

Renault Clio Esprit Alpine E-Tech 2023
Motor: 1,6 liters bensinmotor + elmotor, totalt 145 hästkrafter
Kraftöverföring: E-Tech Dogbox automatväxellåda
Acceleration: 0–100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 174 km/h
Bränsleförbrukning: 0,42 L/10km
Vikt: 1 238 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4053/1798/1439mm
Listpris: ca 330 000 SEK

Nyhetsbrev av Bilnyheter och Motorsport

Periodvis summering av våra bästa artiklar och nyheter skickas en gång i månaden.

Liknande artiklar